Sikap Tidak Pernah Puas Manusia

SarikataManusia memang susah untuk merasa puas. Walaupun sudah memiliki sepuluh peti emas, Apabila dia sudah mempunyai gudang peti emas tapi masih mau lagi yang kedua belas dan begitulah seterusnya.

Dari aspek motivasi tidak salahnya sebab bersikap maju, sikap yang diperlukan untuk menjadi kaya sebab Islam tidak pernah menghalang umatnya menjadi kaya. dengan alasan dengan adanya harta yang banyak memudahkan seseorang itu menyalurkan sebagian daripadanya ke jalan-jalan kebaikan.


Jadi, dalam mengarungi kehidupan tidak salah seseorang itu bermewah-mewah asalkan kemewahan tidak melupakan dia kepada Dipergunakan untuk tujuan agama. Meskipun bersederhana itu lebih dituntut namun bermewah-mewah dalam ruang lingkup yang dibenarkan berusaha sesuai dengan kehidupan sekarang.

Memang, kadang-kadang penilaian dan penghormatan manusia terhadap kita bergantung kepada apa yang kita punya dan pangkat apa yang kita sandang. mobil apa yang kita miliki, beberapa besar rumah apa yang kita miliki, kawasan mana kita tinggal, keahlian apa yang kita ada dan yang lainnya lagi.

Kehidupan bergaya kapitalisme dan materalisme telah meletakkan apa yang kita miliki sebagai asas penghormatan manusia terhadap kita. Maka tidak salahmemiliki segala-galanya asalkan kita tidak lupa diri, tidak berubah dan masih meletakkan TUHAN sebagai Pemilik kehidupan.

Ujian paling berat bagi seorang yang kaya ialah jatuh miskin atau kehilangan hartanya yang paling disayangi. Kala inilah kesabaran akan diuji. Kalau tadi Islam membenarkan sikap tidak puas sebagai pendorong untuk manusia terus berusaha, sekarang Islam melarang sikap tidak puas hati karena ditimpa ujian. Sikap yang patut ditunjukkan ialah bersyukur kepada ALLAH karena memberi peluang untuk memperbaiki diri. Setiap ujian tentunya beralasan.

Dalam menjalani dengan ujian baik kekurangan harta maupun yang melibatkan kehidupan, tiada perkataan lain yang boleh diucapkan melainkan 'sabar' dan 'ridha'. Hanya dua perkataan ini bisa menyelamatkan seseorang daripada dimurkai ALLAH. Dimurkai beraeti berdosa dan dosa kalau tidak dibasuhi dengan taubat, jawabannya Neraka. Di antara tanda bersyukur ialah sentiasa bersabar dan teguh iman menerima ujian ALLAH.

Sikap yang berlawanan dengan ini ialah sifat tamak untuk memiliki semuanya hingga mengambil hak orang lain. Orang begini akan semakin kufur apabila diberi nikmat, apalagi tatkala ditimpa musibah. Dia akan mudah menyalah takdir dan menyalah TUHAN. Ingat janji ALLAH, "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti KAMI akan menambah (nikmat) kepadamu dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih." (Ibrahim,7).

Bandingkan dengan kita, barulah memiliki harta sedikit saja sudah merasakan tidak berpijak di bumi ALLAH. Kadang-kadang hanya karena sebuah mobil yang belumlah dikatakan sebagai 'mewah', kita sudah Terkagum menjadi diri kita. ingatlah kekayaan allah menyangkut apa yang ada di bumi dan dilangit. 

Sikap tidak pernah puas dapat menyebabkan penarikan pada bank rekening anda, maka sebnaiknya anda harus selalu bersukur.


Post a Comment

0 Comments